НАТФИЗ представя на Голяма сцена „Реката на залеза“ - #allistrend #allistrend

НАТФИЗ представя на Голяма сцена „Реката на залеза“

снимка: Теодора Тодорова

На 2, 16 и 23 ФЕВРУАРИ от 19.00 ч. на Голяма сцена, ще се състои премиерата на дипломния спектакъл на класа на проф. д-р Александър Илиев – „Реката на залеза“ по българските обреди и ритуални текстове за Пеперуда, Герман, Сватба, Оплакване; по мотиви от разказа на Габриел Гарсия Маркес „Най-красивият удавник на света“, приказката на Николай Райнов „Русалката от синия вир“ и стихотворението на Пенчо Славейков „Неразделни“. Сценария, режисурата и сценографията на спектакъла са на проф. д-р Александър Илиев.

Група девойки от село, останало само с кмет и поп от представителите на мъжкия пол, се подготвя за празника. От стара бабина ракла вадят костюми, ритуални предмети, замесват глина за куклата „Герман“. Избират една от девойките да бъде „Пеперуда“ и я накичват с листа. Ръководени от кметицата и попадията, те започват ритуала, но откриват, че вейките са нахвърляни върху удавен мъж. С помощта на попа и кмета изваждат удавника на брега. Решават да го погребат по християнски и отърчават до селото за дрехи и обредни предмети. Една от девойките остава да го пази – тя е и избраната да играе „Пеперуда“. Ритуалът става реалност, мъртвият мъж замества куклата на Герман.

Спектакълът разкрива феномена на чистата любов. Ритуалът „мъртъв мъж, умрял за дъжд“ и целият обреден цикъл разказват за „духовната суша“, в която живее съвременното поколение. Представлението има две лица – съвременно и древно. Безусловното и органично поведение е ключът към всички епизоди, в които „магията не действа“. Условно и стилизирано е действието по време на обредите. Там танцът, напяването, наричането, оплакването и ритуалния жест създават друга символна реалност, магическа в своята същност, но истинска като сюблимна проява на личността и общността.